Merhaba,
Google ile AB Komisyonu arasında bir çok anlaşmazlığa sebep
olan taahhüt paketi üçüncü versiyonu ile Komisyon tarafından kabul edildi.
Ülkemizde de yeni yapılacak değişiklik ile yürürlüğe girmesi beklenen taahhüt
mekanizması ile aşılan uyuşmazlık sonucunda Google’a karşı bir soruşturma
açılmayacak.
2010 yılından beri Google’ın rakipleri ve diğer şirketlerce
yapılan 18 resmi şikâyet sonucunda Google’ın hakim durumunu kötüye kullanmış
olabileceğine dair bazı endişeler doğdu.
Komisyon Mart 2013’te dört ana başlık altında endişelerini
Google’a bildirdi. Nisan 2013’te ilk taahhüt paketini komisyona sunan Google’a
Eylül ayında ret cevabı geldi ve Komisyon tarafından taahhüt paketinin
endişelerin tamamını giderici nitelikte olmadığı söylenerek geliştirilmesi
istendi. Bunun üzerine Ekim ayında revize edilmiş paketi sunan Google’a Aralık
ayında ikinci ret cevabı geldi ve endişelerin giderilmesi için tam bir paket
sunulması istendi. Joaquin Almunia, bunun Google için son şans olduğunu ve
endişeleri tam olarak ortadan kaldıracak bir paket sunulmadığı takdirde “diğer
yöntemlere” başvurulacağını duyurdu.
Google’ın ihlal niteliği taşıyor olabilecek dört uygulaması
özetle şunlardı:
(i)
Restoran, otel ve ürün incelemeleri ile online
alışverişe ilişkin vb. aramalarda kendi hizmetlerini rakiplerine göre daha
üstlerde konumlandırdığı, bazı aramalarda daha spesifik olmasına rağmen
rakiplere ilişkin arama sonuçlarının hiç görülmediği,
(ii)
Üçüncü parti web sitelerinin orijinal içeriğini
rızası olmadan kendi özelleştirilmiş arama hizmetlerinde kullanmak,
(iii)
Yayıncılar ile yapılan sözleşmelere, arama
reklamları (search ads) hizmetlerini yalnızca Google’dan almak zorunluluğu
ekleyerek münhasırlık yaratmak,
(iv)
Google Adwords’teki arama reklam kampanyalarının
diğer arama hizmeti sağlayıcılara taşınmasını engelleyici sözleşmesel
sınırlamalar belirlemek.
Google taahhütlerinde sözleşmelerdeki münhasırlık
hükümlerini çıkarmayı, reklamların diğer arama sitelerinde de yer almasına ilişkin
sınırlamaları kaldırmayı ve içerik sağlayıcıların içeriklerinin daha fazla
görünmesini sağlayıcı eylemlerde bulunmayı taahhüt etti. Bunların dışında da
birçok taahhüdünü detaylı bir şekilde Komisyon’a bildiren Google’ın bu listesi
ve Komisyon’un bunları neden yeterli bulduğuna ilişkin gerekçeli karar
şikayetçilere gönderilecek.
Bugünden itibaren Google’da yapılan aramalarda en üstte
çıkan sponsorlu bağlantılar bölümüne yakın ve görünür bir yerde arama ile en
ilişkili olan üç tane de alternatif arama sekmesi bulunacak. Bazı ülkelerde
uygulamanın sabah saatlerinden itibaren başlayan uygulama diğer ülkelerde de
hayata geçecek.
Google önümüzdeki 5 yıl boyunca bu taahhütler ile bağlı
olacak ve bu taahhütlerin denetimi bağımsız bir komisyon tarafından yapılacak.
Komisyonun basın açıklamasına BURADAN ulaşabilirsiniz.