Sayfalar

6 Şubat 2014 Perşembe

Google, AB Komisyonu'nu en sonunda ikna etti

Merhaba,

Google ile AB Komisyonu arasında bir çok anlaşmazlığa sebep olan taahhüt paketi üçüncü versiyonu ile Komisyon tarafından kabul edildi. Ülkemizde de yeni yapılacak değişiklik ile yürürlüğe girmesi beklenen taahhüt mekanizması ile aşılan uyuşmazlık sonucunda Google’a karşı bir soruşturma açılmayacak.

2010 yılından beri Google’ın rakipleri ve diğer şirketlerce yapılan 18 resmi şikâyet sonucunda Google’ın hakim durumunu kötüye kullanmış olabileceğine dair bazı endişeler doğdu.


Komisyon Mart 2013’te dört ana başlık altında endişelerini Google’a bildirdi. Nisan 2013’te ilk taahhüt paketini komisyona sunan Google’a Eylül ayında ret cevabı geldi ve Komisyon tarafından taahhüt paketinin endişelerin tamamını giderici nitelikte olmadığı söylenerek geliştirilmesi istendi. Bunun üzerine Ekim ayında revize edilmiş paketi sunan Google’a Aralık ayında ikinci ret cevabı geldi ve endişelerin giderilmesi için tam bir paket sunulması istendi. Joaquin Almunia, bunun Google için son şans olduğunu ve endişeleri tam olarak ortadan kaldıracak bir paket sunulmadığı takdirde “diğer yöntemlere” başvurulacağını duyurdu.

Google’ın ihlal niteliği taşıyor olabilecek dört uygulaması özetle şunlardı:
(i)                  Restoran, otel ve ürün incelemeleri ile online alışverişe ilişkin vb. aramalarda kendi hizmetlerini rakiplerine göre daha üstlerde konumlandırdığı, bazı aramalarda daha spesifik olmasına rağmen rakiplere ilişkin arama sonuçlarının hiç görülmediği,
(ii)                Üçüncü parti web sitelerinin orijinal içeriğini rızası olmadan kendi özelleştirilmiş arama hizmetlerinde kullanmak,
(iii)               Yayıncılar ile yapılan sözleşmelere, arama reklamları (search ads) hizmetlerini yalnızca Google’dan almak zorunluluğu ekleyerek münhasırlık yaratmak,
(iv)              Google Adwords’teki arama reklam kampanyalarının diğer arama hizmeti sağlayıcılara taşınmasını engelleyici sözleşmesel sınırlamalar belirlemek.

Google taahhütlerinde sözleşmelerdeki münhasırlık hükümlerini çıkarmayı, reklamların diğer arama sitelerinde de yer almasına ilişkin sınırlamaları kaldırmayı ve içerik sağlayıcıların içeriklerinin daha fazla görünmesini sağlayıcı eylemlerde bulunmayı taahhüt etti. Bunların dışında da birçok taahhüdünü detaylı bir şekilde Komisyon’a bildiren Google’ın bu listesi  ve Komisyon’un bunları neden yeterli bulduğuna ilişkin gerekçeli karar şikayetçilere gönderilecek.

Bugünden itibaren Google’da yapılan aramalarda en üstte çıkan sponsorlu bağlantılar bölümüne yakın ve görünür bir yerde arama ile en ilişkili olan üç tane de alternatif arama sekmesi bulunacak. Bazı ülkelerde uygulamanın sabah saatlerinden itibaren başlayan uygulama diğer ülkelerde de hayata geçecek.


Google önümüzdeki 5 yıl boyunca bu taahhütler ile bağlı olacak ve bu taahhütlerin denetimi bağımsız bir komisyon tarafından yapılacak.

Komisyonun basın açıklamasına BURADAN ulaşabilirsiniz.