Sayfalar

6 Şubat 2014 Perşembe

Danıştay Kanunu Değişiyor: Yenilikler Neler?

Merhaba,

Bilindiği üzere geçtiğimiz günlerde Danıştay Kanunu ve bazı kanunlarda değişiklik yapılması hakkında bir yasa tasarısı meclise sunulmuştu. Söz konusu tasarı TBMM Adalet Komisyonu’nda incelenmiş ve aşağıda size duyurulduğu üzere gerekli düzenlemeler yapıldıktan sonra kabul edilmişti.


Tasarı gerekçesinde ve Adalet Komisyonu raporunda da dile getirildiği üzere tasarının amacı Danıştay’daki iş yükünü azaltmak ve idari yargının hızlandırılması olmuştur. Bu vizyon ile yapılan düzenlemenin rekabet hukuku bakımından değerlendirmesi aşağıdaki gibidir;

Yapılması planlanan değişikliklere bakıldığı zaman rekabet hukuku açısından çok büyük yenilikler getirilmemekle birlikte, bilinmesi gereken bazı değişiklikler içermektedir.

-Dava açma süresi
Öncelikle idari yargıda dava açma süresi 30 gün olmuştur. Ancak zımni ret süresinin değişmediğini belirtmek gerekmektedir. Yani RK veya diğer idari otoriteler tarafından verilen kararlara (60 gün içinde herhangi bir karar verilmemesi de dahil) 30 gün içerisinde dava açılabilecektir.

-Grup Dava
Bununla birlikte grup dava ve ivedi yargılama usulü adlı iki yeni kurum idare hukuku literatürüne dahil edilmiştir. Grup davalar, aynı maddi ve hukuki sebebe bağlı ve birbirine emsal teşkil edebilecek nitelikte olan davalar olarak tanımlanmış ve bu davalar arasından seçilen bir tanesinin karara bağlanmasından sonra bu kararın diğerleri için de emsal teşkil etmesi olarak tanımlanmış bir kurumdur.

-İvedi Yargılama Usulü
Burada da yargıyı ve belli idari işlemler sonucunda hem idare hem de vatandaş için doğabilecek telafisi güç zararları önlemek amacıyla getirilmiş hızlandırılmış yargılama söz konusudur. Bu usulün hangi davalara uygulanabileceği Adalet Komisyonu Tarafından Kabul Edilen Metin’in 7. maddesinde sayılmış ve RK kararları bakımından herhangi bir düzenleme içermediği görülmüştür.

-Karar Düzeltme
Yürürlükteki hükme göre (İYUK 49/2), bir kararda bulunan maddi hatalar düzeltilebilecek nitelikte ise temyiz aşamasında bu düzeltme yapılır ve karar ilk derece mahkemesine geri gönderilmez.

Tasarı ise temyiz merciinin karar düzeltme sınırını genişleterek yine yargının iş yükünü azaltıcı bir önlem almış ve yeniden yargılama yapılmasına ihtiyaç duyulmayan eksiklik ya da yanlışlıkların da düzeltilebileceğini ifade etmiştir.

-Bölge İdare Mahkemeleri
İYUK 45. maddesinde sayılan 9 konu ile ilgili kararların Danıştay değil, Bölge İdare Mahkemesi yolu ile temyiz edilebileceği ifade edilmektedir.

Adalet Komisyonu metninin 8. maddesi ise bu konu sayısını 18’e çıkarmaktadır. Ayrıca sayılan bentlerden sonra gelen hükme göre de konusu 50.000 TL’yi geçmeyen iptal davaları da mahkemelerin bulunduğu yargı çevresindeki Bölge İdare Mahkemeleri’nde görülecektir. Burada 50.000 TL’den az idari para cezalarına karşı da bu yolun kullanılabileceği ve bu sınırda kalan RK kararları bakımından Ankara Bölge İdare Mahkemesi’nin görevli ve yetkili olacağı anlaşılmaktadır.

Bilginize



Kanun teklifi ve Adalet Komisyonu tarafından onaylanan haline BURADAN ulaşabilirsiniz.