Merhaba,
Bilindiği üzere geçtiğimiz günlerde Danıştay Kanunu ve bazı
kanunlarda değişiklik yapılması hakkında bir yasa tasarısı meclise sunulmuştu.
Söz konusu tasarı TBMM Adalet Komisyonu’nda incelenmiş ve aşağıda size
duyurulduğu üzere gerekli düzenlemeler yapıldıktan sonra kabul edilmişti.
Tasarı gerekçesinde ve Adalet Komisyonu raporunda da dile
getirildiği üzere tasarının amacı Danıştay’daki iş yükünü azaltmak ve idari
yargının hızlandırılması olmuştur. Bu vizyon ile yapılan düzenlemenin rekabet
hukuku bakımından değerlendirmesi aşağıdaki gibidir;
Yapılması planlanan değişikliklere bakıldığı zaman rekabet
hukuku açısından çok büyük yenilikler getirilmemekle birlikte, bilinmesi
gereken bazı değişiklikler içermektedir.
-Dava açma süresi
Öncelikle idari yargıda dava açma süresi 30 gün olmuştur.
Ancak zımni ret süresinin değişmediğini belirtmek gerekmektedir. Yani RK veya
diğer idari otoriteler tarafından verilen kararlara (60 gün içinde herhangi bir
karar verilmemesi de dahil) 30 gün içerisinde dava açılabilecektir.
-Grup Dava
Bununla birlikte grup dava ve ivedi yargılama usulü adlı iki
yeni kurum idare hukuku literatürüne dahil edilmiştir. Grup davalar, aynı maddi
ve hukuki sebebe bağlı ve birbirine emsal teşkil edebilecek nitelikte olan
davalar olarak tanımlanmış ve bu davalar arasından seçilen bir tanesinin karara
bağlanmasından sonra bu kararın diğerleri için de emsal teşkil etmesi olarak
tanımlanmış bir kurumdur.
-İvedi Yargılama Usulü
Burada da yargıyı ve belli idari işlemler sonucunda hem
idare hem de vatandaş için doğabilecek telafisi güç zararları önlemek amacıyla
getirilmiş hızlandırılmış yargılama söz konusudur. Bu usulün hangi davalara
uygulanabileceği Adalet Komisyonu Tarafından Kabul Edilen Metin’in 7.
maddesinde sayılmış ve RK kararları bakımından herhangi bir düzenleme
içermediği görülmüştür.
-Karar Düzeltme
Yürürlükteki hükme göre (İYUK 49/2), bir kararda bulunan
maddi hatalar düzeltilebilecek nitelikte ise temyiz aşamasında bu düzeltme
yapılır ve karar ilk derece mahkemesine geri gönderilmez.
Tasarı ise temyiz merciinin karar düzeltme sınırını
genişleterek yine yargının iş yükünü azaltıcı bir önlem almış ve yeniden
yargılama yapılmasına ihtiyaç duyulmayan eksiklik ya da yanlışlıkların da
düzeltilebileceğini ifade etmiştir.
-Bölge İdare Mahkemeleri
İYUK 45. maddesinde sayılan 9 konu ile ilgili kararların
Danıştay değil, Bölge İdare Mahkemesi yolu ile temyiz edilebileceği ifade
edilmektedir.
Adalet Komisyonu metninin 8. maddesi ise bu konu sayısını
18’e çıkarmaktadır. Ayrıca sayılan bentlerden sonra gelen hükme göre de konusu
50.000 TL’yi geçmeyen iptal davaları da mahkemelerin bulunduğu yargı
çevresindeki Bölge İdare Mahkemeleri’nde görülecektir. Burada 50.000 TL’den az
idari para cezalarına karşı da bu yolun kullanılabileceği ve bu sınırda kalan
RK kararları bakımından Ankara Bölge İdare Mahkemesi’nin görevli ve yetkili
olacağı anlaşılmaktadır.
Bilginize
Kanun
teklifi ve Adalet Komisyonu tarafından onaylanan haline BURADAN ulaşabilirsiniz.